Common Rail to stosunkowo nowy system bezpośredniego wtrysku dla samochodów z silnikiem Diesla, który systematycznie wypiera stosowane do tej pory pompy rzędowe i rotacyjne. Czy rzeczywiście nowe rozwiązanie jest rewolucją technologiczną?
Pompo wtryski, czyli coś za coś
Silniki wysokoprężne to bardzo wymagające maszyny, które potrzebowały skutecznego systemu wtrysku paliwa. Do końca lat 90’ w silnikach Diesla stosowano pompy rzędowe, a później pompy rotacyjne z wtryskiem do komory wstępnej lub z opcja bezpośredniego wtrysku. Obie koncepcje nie były w 100% idealne. Komora wstępna, mimo że zapewniała wyższą kulturę pracy silnika, charakteryzowała się wysokim poziomem zużycia paliwa. Wtrysk bezpośredni był o wiele bardziej oszczędnym rozwiązaniem, lecz charakteryzował się specyficznym klekotem.
Wtrysk idealny
Dopiero układ Common Rail był w stanie połączyć wysoką kulturę pracy silnika z oszczędnością poboru paliwa. Zaskakujące jest to, że wykorzystana technologia nie jest specjalnie skomplikowana i znana jest inżynierom od dziesięcioleci. Dlaczego więc system wprowadzono tak późno? Adam Hofman z Diesel Auto Service wyjaśnia, że wprowadzenie systemu Common Rail do produkcji seryjnej wymagało jednak opanowania zaawansowanej technologii wytwarzania oraz odpowiednio zaawansowanej elektroniki sterującej.
Jak działa Common Rail?
Zasada działania układu jest stosunkowo prosta. Otóż zamiast sekwencyjnej pompy paliwa najnowsza technologia wykorzystuje pompy wysokociśnieniowe, dzięki czemu na tłoczenie paliwa (wtrysk) nie wpływa już rozmieszczenie cylindrów ani ilość obrotów wału korbowego. Teraz paliwo wtryskiwane jest do akumulatora zasilającego wspólnego dla wszystkich cylindrów, który posiada postać listwy lub szyny (stąd nazwa Common Rail – wspólna szyna). Ciśnienie, które utrzymuje się w przewodzie wynosi ok. 1350 bar.
Jak podają specjaliści z Auto Serwis Hofman największą zaletą systemu Common Rail jest fakt, że daje niespotykaną wcześniej możliwość regulowania wtrysku paliwa, co wpływa na sprawność silnika oraz redukcję generowanego hałasu. Silniki emitują też mniej szkodliwych składników oraz są o wiele bardziej oszczędne w spalaniu (równomierne rozpylenie paliwa). Wadą może być nieco droższa eksploatacja, ponieważ wtryskiwacze potrzebują wysokiej jakości oleju napędowego, by działały precyzyjnie pod tak wysokim ciśnieniem wtrysku paliwa.
Źródło: webshock.com.pl