Na czym polega naprawa turbosprężarki? Jak rozpoznać jej uszkodzenia, a w jaki sposób zapobiegać awariom?
W Polsce naprawiane są rekordowe ilości turbosprężarek, pomimo że akurat ten element rzadko psuje się sam z siebie – zazwyczaj powodem awarii jest zaniedbanie. Dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę i jak dbać o samochód, by cieszyć się sprawnym turbodoładowaniem jak najdłużej. Co zrobić, by uniknąć awarii? Jak zdiagnozować problem i jak wygląda naprawa turbosprężarki?
Jak rozpoznać problem z turbosprężarką?
Objawem awarii może być wyciek oleju. Czasem nie jest on widoczny, gdyż wyciek jest wewnętrzny. Nie mniej jednak uwagę powinno zwrócić nadmierne jego zużycie. Zaniepokoić powinien także nietypowy dym wydobywający się z rury wydechowej. Spaliny o niebieskim odcieniu mogą oznaczać nieszczelność turbiny. Na problem wskazuje również spadek mocy silnika i dziwny świst spod maski. Jeśli którykolwiek z tych symptomów zaobserwujesz w swoim samochodzie, nie zwlekaj z wizytą w serwisie.
Naprawa turbosprężarki
W serwisie samochodowym pojawił się właściciel samochodu zaniepokojony właśnie nadmiernym zużyciem oleju. Już wstępna diagnoza wykazała, że mamy do czynienia z uszkodzeniem turbosprężarki. Po wymontowaniu elementu oczyszczono ją z oleju, rdzy i innych zanieczyszczeń. Dokładnie sprawdzono uszczelnienia, a te, które zostały uszkodzone, wymieniono na nowe. Na końcu wyważono rdzeń i powtórnie zamontowano element.
Jak zapobiegać uszkodzeniom turbosprężarki?
Naprawa uszkodzonej turbosprężarki wymaga specjalistycznej wiedzy i nie należy do najtańszych, dlatego, zamiast leczyć, lepiej zapobiegać. W jaki sposób? Przede wszystkim nie oszczędzaj na oleju – to się po prostu nie opłaca! Kup ten najwyższej jakości zalecany przez producenta samochodu. Poza tym zawsze, zanim ruszysz, poczekaj aż silnik się rozgrzeje. To potrwa zaledwie kilkanaście sekund, a uchroni Twoją turbosprężarkę przed takimi awariami. Pamiętaj, by rozgrzewając silnik nie wciskać gazu! Zawsze rób to na jałowym biegu! Daj silnikowi również czas na ochłoniecie po intensywnej przejażdżce – niech ostygnie, zanim wyciągniesz kluczyk.
Odpowiednia dbałość o turbosprężarkę powinna zapewnić jej żywotność nawet przez 300 tys. km.
Źródło:artelis.pl