Czym zastąpić w diecie niezdrowe tłuszcze?

Obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych jest niezbędna w naszej codziennej diecie. Olejów roślinnych używamy zwykle do smażenia oraz do przygotowywania sałatek. Wybranie odpowiednich olejów tłoczonych na zimno może nam pomóc w profilaktyce oraz walce z wieloma schorzeniami, a także poprawiać ogólną kondycję zdrowotną.

Tłuszcze roślinne zawarte w olejach tłoczonych na zimno mają bardzo szeroki wpływ na ludzkie zdrowie. Między innymi pomagają regulować układ krwionośny, układ odpornościowy, a także potrafią działać antyoksydacyjnie. Z naszych rodzimych surowców tworzy się olej rzepakowy czy olej słonecznikowy, ale także sporą popularnością cieszą się bardziej egzotyczne produkty, np. olej kokosowy czy olej z nasion chia.

Ogółem oleje roślinne tłoczone na zimno powinny być solidnym punktem diety każdego człowieka. Przykładem szalenie zdrowego produktu na naszym rynku jest olej lniany. Niezwykłe właściwości zawdzięcza bogactwu kwasów wielonasyconych, w tym kwasów z grup omega. Olej lniany dedykowany jest osobom, które posiadają skłonności do problemów układu krążenia, gdyż dobrze reguluje poziom cholesterolu i wspomaga pracę serca. Pamiętajmy jednak, że olej lniany powinien być spożywany na zimno – całkowicie nie nadaje się on do smażenia.

Wśród nierafinowanych olejów interesujący jest olej kokosowy. Ma bardzo subtelną konsystencję oraz przyjemny kolor i aromat – jest prawdziwą perełką we współczesnej kuchni. Ze spokojem można nim zastąpić powszechne oleje do smażenia, gdyż jego temperatura dymienia to około 180 stopni. Kwasy tłuszczowe o średniej długości łańcucha w oleju kokosowym nie są szkodliwe dla zdrowia człowieka. Co więcej, kwas lauronowy ma bardzo mocne działanie antybakteryjne i przeciwgrzybiczne. Olej kokosowy idealnie nadaje się do wypieków i przygotowywania deserów.

Kolejnym ciekawym olejem tłoczonym na zimno jest olej z pestek dyni. Ma on ciemną barwę i smak nieco przypominający orzecha (zbliżony do oleju lnianego). Olej z pestek dyni jest skarbnicą kwasów nienasyconych: kwasu linolowego i oleinowego. Znajdziemy w nim także mikroskładniki, o które trudno w innych produktach spożywczych, przykładem jest selen i cynk. Olej z pestek dyni obfituje w witaminy, takie jak witamina E, A, witaminy z grupy B oraz witamina D. Ciekawy aromat oleju z pestek dyni sprawia, że nadaje się do różnorodnych potraw – do ryżu, sałatek i past w szczególności.

Tychy, al. Piłsudskiego 8 (stoisko 18/19)
Tyskie Hale Targowe
facebook/SklepMakaronowy

Źródło:artelis.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *