Pierścienie tłokowe w silniku spalinowym

Pierścienie tłokowe są używane w spalinowych silnikach tłokowych od początku motoryzacji. Do chwili obecnej wiele elementów silnika zostało zastąpionych innymi, powstało dużo nowych rozwiązań, ale pierścienie tłokowe są nadal w świetnej formie. Dowiedz się do czego tak naprawdę są potrzebne, jaką funkcję spełniają i czym charakteryzuje się ich budowa.

Ich pierwszoplanowym zadaniem jest uszczelnienie powierzchni między skrzynią korbową a komorą spalania. Dodatkowym przeznaczeniem jest odprowadzanie oleju gromadzącego się na ściankach cylindra.

Zastosowanie pierścieni tłokowych

Głównym procesem, w którym pierścienie tłokowe są używane, jest przesyłanie ciepła do cylindra prosto z tłoków , a także uszczelnienie komory spalania przed zbytnim wydostawaniem się oleju. Na dodatek pierścienie tłokowe wypełniają  zasadniczą pracę w cyklach kontrolujących zużycie oleju. Jest to jedno z podstawowych zadań w silniku spalinowym.

Pierścienie tłokowe – budowa

Żeby prawidłowo wypełniać zlecone funkcje pierścienie muszą mieć właściwą budowę. Każdy fragment musi posiadać szczelinę, dzięki której będzie ułatwiony instalacja na cylindrze. Arcyważne w całym procesie jest doskonałe przyleganie pierścienia tłokowego do powierzchni roboczej. Niezbędny jest wszakże niewielki luz. W trakcie pracy zostaje on wypełniony cienką warstwą oleju. Nie mniej ważna jest siła, z jaką tłok napiera na  gładź cylindra. Tę właściwość osiąga się przez proces nadanie pierścieniom delikatnie owalnego kształtu. Dzięki temu w ciągu pracy w sporej temperaturze tłok może się niewiele powiększać, a elipsoidalny kształt pierścienia powiększa dopasowaną do tego powierzchnię.

Z jakich materiałów produkuje się pierścienie tłokowe

W bieżącej technologii do wytwórczości pierścieni tłokowych używa się żeliwa. W zależności od odmiany produktu, wykorzystuje się bardzo często żeliwo ciągliwe lub żeliwo szare sferoidalne. Jest to spowodowane optymalnymi właściwościami żeliwa. Zaletami żeliwa jest to, że w znaczącym stopniu dopasowuje się do odrębnych materiałów (w naszym przypadku ścianki cylindra)  jak również dobrze znosi pokrywanie materiałami gwarantującymi niezmienność i niepodatność na uszkodzenia. Po osiągnięciu niezbędnego kształtu pierścienie wzbogaca się domieszką molibdenu, a ich powierzchnie  przechodzą etap chromowania. Okazjonalnie można oprócz tego spotkać pierścienie tłokowe wykonane z walcowanych prętów stalowych.

Pierścienie tłokowe – podział ze względu na ich zastosowanie

W teraźniejszym użytku odróżnia się trzy typy pierścieni tłokowych, które stosowane są w mechanizmie silników spalinowych. Są to:

  1. Pierścienie tłokowe zgarniające (olejowe) – ich najważniejszym celem jest zbieranie znaczących ilości oleju z tulei cylindra. Asekuruje to tłoki silnika przed zbyt dużą ilością środka smarującego , a także gwarantuje ciągłe smarowanie na poziomie bardzo cienkiej warstwy tzw. filmu olejowego.
  2. Pierścienie tłokowe uszczelniające – chronią tłoki i skrzynię korbową przed przedostawaniem się spalin. Gatunkowość wykonania powoduje, że pierścienie uszczelniające utrzymują jeszcze niemałą kompresję ciśnienia w przestrzeni pod tłokiem.
  3. Pierścienie tłokowe kompresyjno-zgarniające – spełniają pokrewne role jak pierścienie zgarniające –  wstrzymują gazy, które nie zostają uwięzione przez pierścień uszczelniający. W dodatku eliminują nadpodaż oleju z cylindrów jak pierścienie tłokowe zgarniające.

Warsztat samochodowy MACAR
Pszczyna ul. Broniewskiego 5
Tel. 665 787 966
http://macar-pszczyna.pl/
FB/MACAR

źródło:artelis.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *